home / må väl med a.vogel / vårtrötthet

Vårtrötthet? Nej, tack!

Hur känner du dig? Full av energi - eller orkeslös?

Vårens solstrålar värmer oss, i naturen kvittrar fåglarna och de första färgglada blommorna börjar synas.

Naturen runt omkring oss ger många anledningar till att vara på bra humör. Men kanske tillhör du dem som känner sig oändlig trött eller till och med nedstämd...?


Vårtrötthet minskar livsglädjen

Varannan svensk lider av vårtrötthet: man känner sig ledsen, gäspar jämt och har svårt att koncentrera sig. Varför? Är det vädret? Eller hormonerna?

Att vi människor är trötta och kraftlösa medan djuren och växterna runt omkring oss väcks till nytt liv är ingen sjukdom - du behöver inga mediciner - det är en övergångsfas.

Hjälp gärna din kropp att bättre klara av övergången men tvinga den inte till någonting! Ge dig själv den tid du behöver.

Syrebrist

Under vintern tillbringar vi större delen av vår tid inomhus. Vår kropp får därmed svårt att få tillräckligt med syre. Bristen bromsar organens funktioner. Följderna är cirkulationsstörningar, lägre prestation och huvudvärk. Att gäspa ofta är ett direkt tecken på syrebrist.

Bara en kort promenad varje dag räcker för att ge kroppen tillräckligt med ljus och syre för att förbättra ditt humör. Gå en liten runda även om det är kyligt ute eller dåligt väder.

Läs mer och få inspiration hur du kan undvika syrebrist under vinterhalvåret:

Är vädret orsaken till allt?

De oförutsägbara väderväxlingarna april gör inte övergången lättare. Den lynniga månaden kräver en konstant anpassning av våra blodkärl. Blodkärlen vidgas vid värme och dras ihop vid kyla. Om kroppen inte reagerar tillräckligt fort, fungerar inte cirkulationen och vi känner oss yra och orkeslösa.

Så fort dagarna blir längre och solen skiner oftare ändras också kroppens inre rytm. Hormonella förändringar börjar i kroppen som påverkar vår ämnesomsättning.

Hormonernas påverkan

Hormoner kontrollerar alla större kroppsliga processer som sömn, ämnesomsättning, hunger, törst, reproduktion och tillväxt. Allt eftersom dagarna blir längre och ljuset ökar på våren så arbetar sköldkörteln, tallkottkörteln och binjurebark i full fart och producerar mer hormoner. Uppmuntrad av detta börjar kroppen med en sorts vårrengöring inifrån: den bildar nya celler samt stärker immunförsvaret. Barn och ungdomar växer t ex snabbare under den här tiden.

Serotonin + melatonin

När det gäller vårtrötthet är det två hormoner som brukar omtalas: "lycko"-hormonet serotonin och sömnhormonet melatonin.

Förutsättningen för att kunna bilda serotonin är aminosyran tryptofan som kroppen inte kan producera själv utan tar upp med proteinrik mat. Serotonin är en signalsubstans - en av många - som överför information från nervcell till nervcell. Den påverkar bl a vår dygnsrytm, ger välbefinnande och tillfredsställelse. Serotonin produceras vid ljus av tryptofan i hjärnan.

Vid mörker och under natten omvandlar kroppen serotonin till melatonin som styr dygnsrytmen och främjar sömnen.

Under våren måste kroppen först justera den ökade serotoninproduktionen vid längre dagsljus och solljus tillsammans med den minskade melatoninbildningen. Följden är att rivstarten in i våren inte sker så snabbt som vi kanske hade önskat.

Mat för humöret

Enligt en studie från Georgetown Univresity i Washington har människor som är vårtrötta ofta låga serotoninnivåer. Även de som äter mycket kött kan drabbas. Proteinrika livsmedel som kött, fisk eller mejeriprodukter innehåller mycket tryptofan. Dessa livsmedel blockerar dock via andra proteiner transporten av tryptofan till hjärnan. Som en följd faller serotoninnivån ofta till och med. Ett knep som kan hjälpa till är kolhydratrik kost (stärkelse, socker). Kolhydraterna från maten skapar förutsättningar som är optimala för att transportera tryptofan till hjärnan. Det krävs en förhöjd blodsockernivå för serotonin att komma dit där det utlösar bra humör. Detta är bara möjligt om vi också äter kolhydrater.

Ibland tycker vår kropp att det längre (och hälsosammare) sättet att använda stärkelsehaltiga kolhydrater tar för lång tid och vi längtar efter choklad eller godis med snabba kolhydrater. Anledningen är att om vi äter godis stiger blodsockernivån snabbt och det efterföljande frisatta insulinet skapar fria vägar för tryptofan direkt in i hjärnan där det omvandlas till serotonin. Nu är det plötsligt klart varför många har mycket mer aptit för marsipan och choklad på vintern än på sommarn då hjärnans serotoninnivåer ligger på en högre nivå på grund av ljuset.

Koffein främjar bildandet av serotonin, medans alkohol försenar nedbrytningen. Det är därför många av oss behöver kaffe på morgonen. Att ta en öl eller ett glas vin på kvällen kan därmed hjälper att hålla humöret uppe. Samma (men kanske hälsosammare) nytta gör en kvällspromenad - förutsatt att det fortfarande är ljust.

Blir man verkligen glad av bananer?

Många rådgivare rekommenderar att äta mat som kallas också för "lyckomat" - altså mat som redan innehåller spår av serotonin som t ex bananer, ananas, papaya, avokado, fikon, dadlar, druvor, äpplen, plommon, valnötter eller tomater. Det hade varit praktiskt!

Men tyvärr kan serotonin som kommer utifrån inte öka lyckokänslan eftersom den inte når hjärnan. Och det är bara där som serotonin uppnår sin effekt.

Mat mot trötthet

I slutet av vintern kan våra vitamin- och minerallager vara tömda. Järn, magnesium, selen, zink, kalcium och kalium samt B-, C- och E-vitaminer ligger på en låg nivå. Detta gör kroppen mer mottaglig för infektioner. Brist på B1-vitamin och B6-vitamin sänker även serotoninnivån i hjärnan vilket kan leda till dåligt humör och ökad smärtkänsla. Rika på dessa vitaminer är bl a jäst, vetegroddar och fullkorn.

Med lämpliga matvanor kan man motverka vårtröttheten. Bäst är en vitamin- och mineralrik kost, mycket fullkorn, ost, råris, potatis, pasta och i stor mängd frukt och grönsaker.

Att börja dagen med en müsli kan hjälpa kroppen att komma igång. Det värdefulla grynet, mjölken/filen och färskt frukt fyller på din vitamin- och mineraldepå. Utbudet av färska närodlade grönsaker och frukt blir nu större från vecka till vecka.

Här hittar du några goda frukostrecept:

Full fart mot tröttheten

För att vara redo för våren måste vi fylla på energireserverna. Börja redan på morgonen! Ta dig tid att vakna. Sträck dina ben och armar, rör din ryggrad och ta ett par djupa andetag. Mjuk stretching gör lederna mer rörliga. Dessutom hjälper du din blodcirkulation redan innan du kliver ur sängen. Efter det är det kanske lättare att göra några morgonövningar vid det öppna fönstret. Det fördriver tröttheten.

Läs mer och får inspiration till en bra start på dagen:

Daglig fysisk aktivitet helst utomhus tränar inte bara muskler och cirkulation utan även hjärnan. Blodflödet i hjärnan ökar och nervcellerna aktiveras. Ämnesomsättningen får fart och hjärtat blir effektivare. Dessutom har fysiska aktivitet positiva effekter på blodfetterna. Uthållighetssporter som simning kan även bidra till lägre kolesterolvärden. Idrott och motion gör dig även lyckligare: Produktionen av lyckohormoner stimuleras och stresshormoner bryts bättre ner. Och tänk dig hur gott du sover efter en dag i friska luften.

Följ oss på Facebook