home / må väl med a.vogel / om sömn / 8 enkla tips till en bättre sömn

Våra 8 enkla tips till en bättre sömn!

Följ dessa enkla råd för att minska dina sömnproblem!


Skär ner på koffeinet och drick Bambu istället!

1. Skär ner på koffeinet!

Dricker du för mycket koffein? Koffein stimulerar nervsystemet, vilket kanske är bra om du har en deadline, men en dålig idé om du försöker somna. Ett par koppar te eller kaffe på morgonen kan vara tillräckligt för att störa din sömn om du är känslig eller går igenom en stressig period.

Varför inte prova Bambu istället: koffeinfri, 100% ekologisk, stör inte nattsömnen och lämpar sig t o m till bakning och desserter. Kom ihåg att även choklad och läsk innehåller koffein - byt till naturliga alternativ såsom ren juice eller torkad frukt.


Koppla av med en god bok innan läggdags!

2. Koppla av!

Ditt liv kan vara så hektiskt att du inte har tid att varva ner innan du kollapsar i sängen. Detta förhindrar nervsystemet att ställa om till sömnläge. Ta ett varmt bad eller läs en god bok (men inte i sängen! Din säng är för att sova!), men titta helst inte på tv eller försök att skriva färdigt en uppsats precis innan läggdags. En bra tips är att dämpa belysningen timmarna innan du skall gå till sängs. Då talar du om för kroppen att det snart är dags att sova...


Ät tidigt så att matsmältningen sker innan läggdags!

3. Ät tidigt!

Om du äter sent på kvällen kommer din kropp att ha fullt upp med att smälta mat när du egentligen borde sova. Då vaknar du antingen klockan 3 på natten när levern slutar jobba, eller så ligger maten som en sten i magen hela natten. Hursomhelst får du ingen välgörande sömn. Prova att ändra tiden för dina måltider, eller ät mer vid lunchtid och bara en lättare måltid på kvällen. Viktigt är att du inte lägger dig hungrig.


Väckarklocka

4. Skapa sovrutiner!

Vår kropp har sin egen klocka - det är bäst att följa den så noga som möjligt. Försök såväl lägga dig som stiga upp samma tid varje dag (plus minus en timme). Anpassa gärna dina rutiner efter din kroppsklocka: är du en morgonmännsika eller kvällsmänniska?

För en bra sömn är det viktig att det mörkt, väl tempererat (vädra regelbundet!) och tyst i sovrummet. En individuellt anpassad madras kan vara avgörande!


Sov i sängen och låt inte störa dig av datorer!

5. Sängen är till för sömn!

Är ditt sovrum fyllt med prylar som tv-apparater, datorer eller annan utrustning? Detta gör det svårt för hjärnan att stänga av och förstå att "nu är det dags att sova". Reservera ditt sovrum för sömn och inte för arbete eller tv-tittande. Då kommer kroppen inte att associera sängen med att vara aktiv och uppmärksam.


Rensa din agenda och gör en lista med allt som behövs göra!

6. Rensa din kalender!

Ibland fastnar man i ett ekorrhjul och alla tankar och problem snurrar runt i huvudet. Rensa din mentala kalender innan du går och lägger dig – gör en lista över allt som behöver göras nästa dag eller frågor som du behöver fundera på och lägg listan åt sidan för natten.


Promenad

7. Motionera regelbunden!

Du behöver inte slita ut dig fullständigt! Måttlig motion - helst ute - såsom stavgång, simning, cykling eller en promenad är tillräckligt. Viktig är att du gör det regelbundet och inte strax innan läggdags. Därmed hjälper du din kropp att bli trött och varva ner.


Ta hjälp av naturen!

8. Ta hjälp av naturen!

Kan du fortfarande inte somna på kvällarna? Ligger du vaken på nätterna? Eller känner du dig urladdad trots att du har sovit hela natten? Då kanske det är dags för ett annat vanligt hjälpmedel: många växtbaserade preparat kan användas för att få en bättre sömn. Ett alternativ är en kombination av vänderot och humle. 

Dormeasan - ett traditionellt växtbaserat läkemedel använt vid tillfälliga insomningsbesvär! Läs mer >

skriv utprint-icon