home / må väl med a.vogel / ha en bra arbetsdag

Ha en bra dag på jobbet

Tips för en trevlig och hälsosam arbetsdag

Våra jobb är ofta alltför ensidiga. Vi sitter för mycket, vi står för mycket, vi sitter för länge framför datorn, vi arbetar för länge och vi tar för korta pauser - och det är vår hälsa som förlorar på det! Här kommer några tips för en mer hälsosam arbetsdag!

Dåliga arbetsförhållanden kan bidra att både mental och fysisk hälsa bryts ned.

Buller, värme, fukt, upprepande rörelser, skiftarbete eller hårt kroppsarbete -  sådant kan vi bara klara av under begränsad tid. Såväl våra muskler och ben som våra mentala resurser behöver omväxling och vila. En sund arbetsplats kan ha en positiv effekt på vår prestation och leda till att vi blir mer motiverade.

En hälsosam arbetsplats

Omväxling

Det bör finnas möjligheter till omväxlande arbetsställningar med olika rörelser och belastningsnivåer så att vi inte sitter som fastspikade hela dagen i en oförändrad ställning på vår kontorsstol. Försök då och då att stå framför datorn eller kanske sitta på en pilatesboll. Även våra mentala utmaningar bör variera genom dagen. Uppgifterna bör omfatta såväl kreativa uppdrag som rutinuppgifter, vilka är mer avkopplande eftersom de kan utföras med mindre mental och fysisk ansträngning. 

Planering

En hel del kan vi påverka själva: försök att optimera din arbetsdag genom att planera dina olika uppgifter så att ditt arbete blir mer omväxlande.

Energiintag

Det är viktigt att satsa på en hälsosam och variationsrik lunch. Frukt, grönsaker, fisk och mycket vätska håller nämligen hjärnan (och dessutom hela kroppen) i form.

Tips på sund lunch på kontoret >

Motion

All hälsosam mat är av begränsat värde om du bara sitter hela dagen både på kontoret och sedan på kvällen framför TV:n. Var aktiv och motionera! Särskilt uthållighetsaktiviteter är bra för kroppen. Motion är också bra för tankeförmågan, förbättrar minnet och kan ha en förebyggande effekt mot många olika sjukdomar.

Tankearbete

Viktigt att veta: den som ständigt lär sig nya saker och är positivt inställt till "livslångt lärande" främjar sin hjärnas prestationsförmåga.

Att motivera sig själv

Måndag morgon, kl. 6.30 - väckarklockan ringer. Vid tanken på den kommande arbetsveckan kanske många föredrar att dra täcket över huvudet! Man saknar den nödvändiga motivationen för att börja dagen med full energi. Små knep kan hjälpa till:

  • Tänk inte på din långa arbetsdag när du stiger upp. Se istället fram emot nästa positiva händelse, t ex en varm dusch eller en god frukost. Självmotivation är det magiska ordet.
  • Ta god tid på dig på morgonen. Kasta dig inte ur sängen i sista sekunden och rusa till jobbet - då kommer du att vara stressad redan innan du ens börjat jobba. Ta det lugnt och må bra på vägen genom att läsa en bok (om du åker kollektivt) eller lyssna på din favoritmusik. 
  • Skapa en trevlig arbetsmiljö. En blombukett i rummet eller ett doftljus kan höja stämningen rejält. Och kom ihåg: varje jobb har sina tråkiga sidor. Det är ändå viktigt att utföra de tråkiga uppgifterna lika bra som de intressanta.
  • Uppskjutarbeteende leder med tiden till frustration. Det är svårt att nå framgångar om man inte utför alla sina uppgifter - och framgångar är viktiga för att det ska bli roligt att jobba. Tala regelbundet med din chef för att få återkoppling. Vad tycks om ditt arbete? Finns det möjligheter till förbättring? Beröm från överordnade är en verklig drivkraft.
  • En avgörande roll spelar dessutom kollegor. Är det för mycket oenighet på jobbet förlorar alla motivationen. Försök att tala med varandra. Gör konstruktiva förslag till förbättring - att bara klaga hjälper ingen! Acceptera inte omständigheter som naturliga, utan undersök vilka förändringar som kan göras.

Helt slut på kvällarna?

Är du helt slut vid slutet av din arbetsdag? Så bör det inte vara! Kom i form till jobbet - och hem igen:

Motion

Vi människor är inte gjorde för att bara sitta på soffan utan behöver lite träning. I vardagen kan vi t ex undvika små bekvämligheter såsom hissar och ta trapporna istället. Det stimulerar inte bara cirkulationen utan bidrar också till starkare muskler. Den som motionerar regelbundet är inte bara fysiskt bättre i form utan även mentalt. Du bör röra på dig minst 30 minuter om dagen. Detta omfattar även promenader från busshållplatsen till ditt kontor. Eller varför inte utföra lite pausgympa på kontoret? Kanske kan du planera in regelbundna tider under dagen där du stretcha på dig eller ta en kort promenad (i kontorets korridorer - eller varför inte ett "promenadmöte" med din kollega?)

Näring

"Du är vad du äter" - sade Alfred Vogel. För att inte hamna på för låg energinivå under eftermiddagen behöver kroppen en lätt måltid. Ät fullvärdig kost och avsluta måltiden när du är mätt. Till mellanmål välj hellre frukt eller fullkorn före en chokladkaka. Ha alltid tillgång till vätska: det är viktigt att dricka tillräckligt i de torra kontorslokalerna.

Tips på sund lunch på kontoret >

Avslappning

En arbetsdag kan vara stressande. Se till att få pauser under dagen. Och att du verkligen kopplar av också! Vissa människor slappnar av bara de tar en promenerad. Annars kan du prova på tai qi, qi gong, autogen träning, meditation, osv. Skapa dig en trevlig arbetsmiljö. En arbetsyta med växter eller en vacker bild på väggen ger en märkbar harmoni.

Viktigt är också att inte sudda ut gränsen mellan jobb och fritid. Kvällar och helger är till för återhämtning - inte för fortsatt arbete i en trevligare miljö!

Tips: slappna av i badkaret med dina egna badstillsatser >

Frisk luft

Frisk luft på arbetsplatsen är viktigt - även på vintern. Vädra flera gånger om dagen för att din hjärna ska få nytt syre. Ta djupa andetag då för snabb och ytlig andning inte ger hjärnan tillräckligt med syre. Konsekvenserna: trötthet och huvudvärk.

Sömn

Det är också viktigt med tillräcklig sömn! Du orkar mycket mer under dagen när du är utvilad. Kontrollera dina sömnrutiner; ibland räcker det med små justeringar såsom att skära ner koffeinintaget eller att lägga sig en halvtimme tidigare varje kväll.

Tips: våra 8 enkla tips till bra sömn >  

10 snabba tips

Är stressen på väg att ta över? Då behöver du snabb hjälp! Här är några avkopplings-snabbisar som du enkelt kan utföra på arbetsplatsen. 

1. Andning

Andas djupt in genom näsan några gånger och långsamt ut genom munnen. Är fönstret öppet samtidigt får hjärnan genast en extra dos syre.

2. Gäspningar

Ta ett djupt andetag, öppna munnen och gäspar ljudligt och kraftfullt - utom kanske när din chef står just bredvid dig. Gäspningar får hjärnan att "slappna av". 

3. Skratt

Skratta! Detta aktiverar nerverna som gör att hjärnan sprider lyckohormoner. Det spelar ingen roll om skrattet är äkta eller tvingat.

4. Doft

Skala en apelsin och njut av doften. Även doftoljor framkallar avkoppling. Lämpliga dofter är till exempel: lavendel, citrus, rosenträ eller vanilj. 

5. Färg

Se till att du ser färgen blå - kanske med hjälp av en upphängd gardin eller affisch. Alternativ: blunda och föreställ dig under 15 sekunder ett vackert, blått rum.

6. Musik

Om möjligt: se till att ha lugn, ordlös musik när det är extra stressigt. Men inte hela tiden - då försvinner den lugnade effekten.

7. Städa

Ibland hjälper det att städa - speciellt om ditt skrivbord ser ut som efter ett bombnedslag... Är arbetsplatsen städad mår vi ofta bättre och känner oss mer fokuserade.

8. Stretching

Stress kan göra att man får kramp. För att mjuka upp, dra åt musklerna först och slappna sedan av. Eller sträck kraftigt axlar, nacke, armar och ben några gånger. 

9. Gör ingenting

Njut av dina pauser. Testa att göra ingenting utom kanske att äta i fred. Om möjligt - gå ut och bara titta på naturen.

10. Tankar

Ta kontroll över dina tankar. Blir tankarna för hektiska så stoppar du dem genom att säga "Vänta nu. Ta det lugnt." Och du får gärna uppmuntra dig själv: "Jag kan göra det här!".

Följ oss på Facebook

Alfred Vogels filosofi

  • Kost och hälsa går hand i hand