home / må väl med a.vogel / om förkylning / tips för ditt immunsystem

Tips för ditt immunsystem

9 tips för att få immunsystemet att komma i form!

Färgglada frukter kan vara viktigt för immunförsvaret

Ät en varierad kost med mycket frukt och grönt

Variera gärna frukternas och grönsakernas färger!

Särskilt viktig för immunförsvaret är A-, C-, D- och E-vitamin, järn, selen och spårämnen, zink och olika växtämnen såsom polyfenoler. Ät dig tvärs genom den stora frukt- och grönsaksfärgpaletten (välj främst ekologiska frukter och grönsaker): röd paprika, rödbetor, rödkål, äpplen, morötter, clementiner och apelsiner, broccoli, spenat, mangold och grönkål, blomkål, endivsallad, kålrabbi och lök. Baljväxter ger järn, selen samt zink.

Ta dig tid att varva ner

Minska stressen

Ta dig tid att varva ner

Stress är kroppens sätt att reagera på inre eller yttre faktorer vi upplever som hotfulla, en överlevnadsinstinkt. Kortvarig stress kan faktiskt öka immunförsvaret, medans långvarig stress sliter på kroppen och på immunförsvaret.

Längskidåkning håller kroppen i form

30 minuters daglig motion

- gärna utomhus!

Regelbunden motion och/eller konditionsträning såsom stavgång, simning, cykling, längdskidåkning och så vidare hjälper till till att hålla kroppen och immunförsvaret i form. Träna med fördel utomhus då den kyliga luften stärker slemhinnorna.

Vin med kork

Ta det försiktigt med alkoholen

Vätska är bra, men var måttlig med alkoholen

Kroppen behöver vätska, men alkohol bör man dricka med måtta, eftersom det belastar levern och försvagar immunförsvaret.

Sträva efter att bli rökfri

Rök inte

Sträva efter att bli rökfri

Rökning försvagar immunförsvaret och skadar slemhinnorna , vilket gör att infektioner lättare får fäste.

Färska kryddor är gott och nyttigt

Krydda maten med färska kryddörter

Använd gärna pepparrot, vitlök och krasse

Kryddor som pepparrot, vitlök, krasse, ingefära, koriander och svart kummin är några växtämnen som kan stärka immunsystemet.

Sömn är viktigt för immunförsvaret

Sov 7-9 timmar varje natt

Sömn spelar en viktig roll för immunförsvaret

Sömnen gör det möjligt för kroppen att återhämta sig, och ju längre tid kroppen går utan sömn, ju svårare blir det för kroppen att fungera normalt. Immunförsvaret försämras, och vår mentala kapacitet sjunker.

Sola med måtta

Vistas med måttlighet i solen

Njut av solen året runt

Var utomhus så ofta som möjligt, även under vinterhalvåret. För att kroppen ska kunna producera D-vitamin måste huden exponeras - men naturligtvis ska du undvika solbränna eller ens rodnad. Misstänker du att du saknar D-vitamin så är det bäst om du talar med din läkare. Vitaminet finns att köpa som kosttillskott.

Försök uppnå själslig balans

- med hjälp av yoga, mental träning eller musik

I dagens uppkopplade värld är det än mer viktigt att "stänga av" och ta tid för oss själva. Det är viktigt att finna en balans mellan både fysisk och mental aktivitet, och metoder såsom yoga eller meditation kan fungera stärkande för immunförsvaret.

Följ oss på Facebook