home / må väl / vacker vinterhud

Vacker hud - även på vintern

När det blir kallare ute kan din hud behöva extra omsorg

Med 1,5 till 2 kvadratmeter och upp till en femtedel av den totala kroppsvikten är vår hud kroppens största och tyngsta organ. Den skyddar oss mot omgivningens påverkan, solstrålar, kyla och värme - samtidigt som den är ett avgörande sinnesorgan. Inte undra på att huden behöver extra vård när vintern med sina temperaturväxlingar och låga luftfuktighet närmar sig!

Läs mer om hudens funktion, vintertidens utmaningar för huden och tips för en mjuk och len hud.

Hudens lager

Vår hud är uppbyggd av tre lager. Det yttersta lagret kallas för överhuden och är mellan 0,05 och 1,5 mm tjockt. Överhuden på fotsulorna är mycket tjockare än vid t ex ögonlocken. Läderhuden ligger under överhuden och är mellan 1 och 4 mm tjockt. I detta skikt finns blodkärl, nerver, känselkroppar, svettkörtlar samt talgkörtlar. Längst ner finns den så kallade underhuden. Underhuden lagrar fett och isolerar kroppen.

Med stigande ålder blir huden mer och mer oelastisk och kan inte längre bevara fett och fuktighet lika bra. Problem med torr och stramande hud tilltar. Förutom ärftlighet är dessutom antalet talgkörtlar (där fetterna bildas) i huden avgörande. På fötter och händer blir huden lättare torr eftersom där finns få talgkörtlar.

Hudens funktioner

Huden täcker hela vår kroppsyta för att skydda kroppens inre mot mekaniska skador, smittämnen (en viktig del av immunförsvaret) och andra gasformiga, flytande eller fasta ämnen. Huden skyddar också till en viss grad mot solens strålar. En annan viktig funktion är att reglera kroppstemperaturen. När det blir för varmt börjar vi att svettas vilket leder värmen till utsidan av kroppen. Är det för kallt så minskar blodcirkulationen i huden vilket ger en bättre isolering mot kylan. Dessutom är huden ett viktigt sinnesorgan som genast reagerar vid beröring, värme, kyla, smärta, och så vidare.

Huden under vintern

Vinter innebär snö, kyla, hårda vindar, solbrist, låg luftfuktighet både inom- och utomhus samt temperaturväxlingar. Vintern innebär också att vi kanske skämmer bort oss med ett hett bad lite för ofta! Denna kombination medför så småningom torr hud som är ömtålig, kliar, kan bli rödflammig och fjällande, kanske till och med spricka!

Det är inte ovanligt att huden blir torrare på armbågar, knän, smalben, händer och fötter eftersom där inte finns lika många talgkörtlar som på andra delar av kroppen.

De flesta drabbas av torr hud på händerna. Varje gång du tvättar dig sköljer du nämligen bort en del av hudens naturliga fettlager! Det blir värre med starka tvålar som torkar ut huden mer än en tvättkräm eller pH-neutral (pH-värde 5,5), mild och oparfymerad tvål. 

Överdriven solning påverkar huden likadant som överdriven tvättning och temperaturväxlingar under vintertiden. Värmer vi upp vårt hus eller lägenhet så minskar luftfuktigheten, vilket också kan torka ut huden.

Hjälp för huden

Med rätt hudvård skyddar du din hud mot uttorkning även under vinterhalvåret!

Smörj, smörj, smörj

Smörj in din hud regelbundet - gärna även flera gånger om dagen - med någon kräm, lotion eller salva. Har du redan torr hud, var inte snål med mjukgörande medel. Ibland behövs flera dagar tills huden återhämtar sig!

Se upp för tillsatser såsom parfym, färgämnen eller konstgjorda ingredienser som kan belasta känslig hud ännu mer. Ingredienserna är väsentliga - håll utkik efter naturliga medel med t ex avokado- eller mandelolja. Bäst är att använda naturliga krämer. Prova dig fram vilken produkt som känns just lagom för din hud. Man kan inte skämma bort huden eller överdosera.

Alla lotioner, krämer och salvor innehåller fett och fuktighetsbevarande ämnen i olika mängd. Det är främst konsistensen som skiljer sig åt. De flesta brukar använda medel med mindre fett dagtid och fetare varianter nattetid. Ta på dig bomullshandskar eller -sockor efter insmörjningen. Så undviker du att kladda ner din säng eller halka på golvet!

Lotion

Lotioner är tunnare och innehåller mindre fett än krämer. Eftersom lotioner är vattenrika är de lämpliga för hela kroppen samt hårbevuxna delar såsom armar. De tränger snabbt in i huden vilket betyder att du ibland behöver smörja dig oftare. 

Kräm

Krämer går snabbt in i huden men lämnar en yta av fett. Detta fettskikt gör att huden inte släpper ifrån sig vatten. Krämer är alltså fuktbindande. Ju fetare en kräm är desto mer mjukgörande är dess effekt.

Salva

Fetast är salvor eftersom de innehåller bara lite eller inget vatten alls. De upplevs ofta som kladdiga och är trögare att smörja ut. Salvor lämpar sig till de allra torraste hudområdena. Används bäst nattetid. 

Byt ut din vanliga tvål

Vanlig tvål som innehåller surfaktanter eller tensider brukar angripa hudens skyddande fettskikt. Bättre är att använda mild, oparfymerad tvål med lågt pH-värde (neutral eller 5,5). Andra alternativ är rengöringslotioner, dusch- och badoljor samt tvättkrämer. De innehåller ofta återfuktande ämnen.

Det samma gäller för städ- och rengöringsmedel i hushållet. För att undvika kontakt med huden räcker det att ha gummihandskar på sig.  

Skippa badet...

... och duscha istället. Men inte flera gånger om dagen! 2-4 gånger i veckan räcker. Det går bra att tvätta sig med bara vatten och en tvättlapp för att friska upp sig på morgonen. När du duschar gör det under så kort tid som mjöligt och med ljummet vatten. Ju varmare vattnet är desto mer frestar det på huden. Tar du ett bad så häll lite återfuktande olja i badkaret.

Efter duschen klappa huden torr istället för att gnugga och på så vis belasta huden ännu mer.

Extra tips

Hudvård handlar inte bara om att hitta rätt kräm och använda den regelbundet. Det har också betydelse hur du ta hand om dig själv, fysiskt och psykiskt. Många som lider av torr och stramande hud upplever också en sämre självkänsla. 

Se till att sova ordentligt, försök hålla vikten och ät en variationsrik kost, undvik att röka, motionera regelbundet oavsett vädret gärna utomhus (men ta på dig kläder efter väder) samt var måttligt med alkohol

Se över din garderob: många reagerar på yllekläder eller syntetiska fibrer. Bomull- eller sidentyg känns skönast på huden. För mycket värme på grund av för tjocka kläder kan förvärra den obehagliga känslan på din hud. Bättre är att ha löst sittande kläder som andas. Dessutom är det viktigt att kroppen har det varm och torrt hela tiden. Prova att klä dig i flera lager när du ska ut så kan du lätt ta av ett lager om det blir för varmt när du kommer in igen.  

Sola i små doser eftersom för mycket sol kan ge torr hud, öka risken för rynkor samt olika typer av hudcancer. Kom ihåg att använda solskydd även på vintern - UV-strålar tränger även igenom moln och snö. Men se ändå till att få regelbundet solljus under vinterhalvåret. Vår kropp behöver solen för att skapa D-vitamin.

Följ oss på Facebook