home / må väl med a.vogel / inre vårstädning

Inre vårstädning

- så gör du rätt!

Nu är det vår! Det är den traditionella fastetiden, samtidigt som det också är tiden där nytt liv väcks, och för många är det är dags att städa hemmet inför den nya säsongen!

Varför inte också passa på att göra dig av med alla avfallsprodukter som samlas i din kropp?

Många personer uppskattar tanken på en inre rensning och att kunna utföra en grundlig rengöring av insidan av kroppen. 

Alltför radikala dieter leder dock till motsatt effekt och kan skada vår kropp. När man läser i tidningar att kändisar följer en viss "lemon detox" där de avstår från mat i 10 dagar för att bara dricka lite citronjuice bör man kanske vara misstänksam?

Målet med fasta bör alltid vara att få vägledning till en hälsosammare, förnuftig och mer medveten livsstil med en variationsrik kost.

Termen "fasta"

Läkaren och skaparen av den moderna fastan, Dr. Otto Buchinger (1878-1966), var först med att använda termen avgiftning. Hans förebild var rengöring av förbränningsrester i masugnar eller eldstäder i ånglok.

Vid fasta skiljer man på den terapeutiska fastan vid en klinik (t ex vid fetma, reumatiska och allergiska sjukdomar) och den veckolånga fastan för friska personer. Gemensamt för båda kurer är det (tillfälliga) avståendet från njutningsmedel och att båda ska i slutändan leda till en hälsosammare livsstil.

Viktig att veta

De grundläggande principerna vid fasta är att: 

  • avstå från kaffe, alkohol, cigaretter, choklad, snacks, godis och sötningsmedel, färdigmat, kött och korv, härdade fetter, mjölk och ost.
  • dricka massor av vatten, örtteer och färska fruktjuicer, helst två till två och en halv liter per dag.
  • äta sparsamt, helst frukter och grönsaker, och helst ekologiskt odlage.
  • att motionera och sova tillräckligt är viktigt.
  • personer med ätstörningar, gravida och ammande kvinnor bör avstå från fasta; kroniskt sjuka bör fasta först efter samråd med sin läkare.

Kur på rätt sätt

Målet är inte att gå ner i vikt - men beroende på hur länge behandlingen varar kan du blir av med ett eller två kilo - i första hand gäller det att ge organismen möjligheten till en vilopaus och att återfinna din kroppskänsla.

  • Undvik alla faktorer såsom stress, dåliga matvanor och brist på motion som främjar en belastning av ämnesomsättningen och i slutändan leder till en försvagning av immunförsvaret. Nu är det du och din kropp som står i fokus.
  • Den optimala kurtiden bör vara mellan fem och femton dagar, men det går också bra med två dagar på helgen eller en gång i veckan under en längre tid. Gör som det känns rätt för just dig.
  • Tre måltider per dag är tillåtet. Måltiderna består huvudsakligen av ekologiska råa livsmedel. Det gör att du inte känner dig hungrig hela tiden.

Drick, drick, drick

Den som dricker mycket vatten är på rätt spår. Vatten hjälper njurarna att spola ut gifter ur kroppen. Dagen kan börjas med ett glas vatten med fermenterat vasslekoncentrat (Molkosan) eller med ett glas varmt citronvatten. Under dagen håller du dig till vatten (utan kolsyra) och osötat te (t ex ingefära, maskros, brännässla, grönt te, matete). 

Frukt och grönt i flytande form

Tjockflytande smoothies är mättande och ett stort glas (200 ml) gäller som en måltid (frukost). Dessa näringsrika drycker är gjorda av hela råa säsongens frukter och/eller grönsaker. Innan de krossas i en kraftfull mixer avlägsnas enbart fruktkärnor och tjocka skal. Därigenom innehåller smoothies i motsats till juice hela spektrat av näringsämnen. Det blandas t ex:

  • ett äpple med lite citronjuice eller 
  • jordgubbar och banan eller 
  • äpple, mango och apelsin eller 
  • gurka med avokado och röd paprika med morot, basilika och några valnötter. 
  • Som vätska används vatten eller kokosvatten. 

För mer variation kan du också använda en sojayoghurt med säsongens frukter, samt några dadlar, riven mandel och granatäpplekärnor. Till lunch eller middag kombinerar gärna salladsblandningar så variationsrik som möjligt och efter önskemål: sallad, vattenkrasse, spenat, rödbetor, morötter, avokado, groddar, broccoli, gurkor, tomater, rädisor, fänkål, cikoria, champinjoner, selleri, och ångkokt sparris förser kroppen med nödvändiga vitaminer, mineraler och spårämnen. 

För kryddningen lämpar sig vasslekoncentrat eller som ersättning citronjuice, en kvalitetsolja (olivolja, rapsolja), Herbamare Original örtsalt och - efter smak - lök, vitlök, pepparrot, färska säsongens örter, solrosfrön och pinjenötter, linfrön, sesamfrön eller hackade nötter. 

Viktigt: Tugga väl varje tugga 10 till 15 gånger eftersom enzymerna i saliven hjälper magen och tarm. När du inte vill avstå från varma måltider är en hemlagad grönsakssoppa perfekt. 

Följ oss på Facebook