home / må väl med a.vogel / om dieter 

Dieter och jojoeffekten

- Därför håller de flesta dieter inte vad de lovar

Dieter slutar alltför ofta med insikten att ingenting har förändrats. Att få en ny, djupare känsla för kroppen kan hjälpa mer än en ny diet eller avgiftning.

Dieterna lovar dig att snart blir allting annorlunda. Kvinnor följer - alltför ofta - dieter. Vem känner inte igen följande fraser: "Nej tack, jag är på diet" och strax efteråt: "Åh nej, jag har gått upp igen!". Dieter håller oftast inte vad de lovar.

Men det smakar ju så bra!

God mat är en verklig njutning, men vi äter framför allt för att ta upp energi. Detta är tanken och syftet med alla bullar, bananer, kakor och grönsaker. Vi äter för att vi kan tänka, gå, älska, röra på oss, arbeta och skratta - för att bara nämna några av våra underbara möjligheter.

Med en diet går det vanligtvis så här: knappt har vi gått ner i vikt, så stiger kilona på vågen igen. De goda föresatserna att äta mindre och motionerar mer glömmer vi fort när det är semester, vi har huvudvärk eller det är kallt ute.

Varje kropp har därvid sitt egen energibehov. Vissa människor behöver mer mat än andra. Dieter är mer som en mall. De kan ge goda kostrekommendationer men vi vet själva att det är bäst med en naturlig och balanserad kost för vår kropp.

Det handlar om att lära känna sin kropp

Har du någonsin märkt att väldigt få dieter föreslår att du bara ska äta när du är hungrig och sluta när du är mätt? Känner du egentligen fortfarande igen din hungerkänsla?

Att känna verklig hunger är en sällsynthet. I vårt samhälle verkar hungerkänslan nästan vara utrotad. Det vi känner till är aptiten. Men aptiten är ingen signal att kroppen behöver "bränsle" - aptiten kan uppstå när du till exempel känner goda dofter.

Om du äter bara när du känner aptit är det som om du tankar din bil vid varje bensinstation på vägen oavsett om tanken är tom eller full. För att få veta hur mycket vår bil förbrukar måste vi tömma tanken och räkna efter. För att veta hur mycket energi vår kropp behöver måste vi lära oss lyssna på vår hungerkänsla.


Hunger är en bra känsla!

Hunger är en signal om att vi behöver energi. Så länge vi inte lider av en ämnesomsättningssjukdom är hunger ett hälsosamt tecken.

Hur känns hunger? För vissa människor är det som en gnagande känsla i magen ofta i samband med ett kurrande. När du är hungrig vill du äta. Vanligtvis ingenting sött utan något med mer substans, kost som ger kroppen energi och näring. Det första "suget" är kroppens signal att snabbt vilja ha socker ut i blodet.

Försök mer och mer att ta reda på när hungern kommer och sedan att äta långsamt tills du känner att du är mätt. Det handlar inte om att bli proppmätt - det vore för mycket. Ät bara lite - du kan alltid äta lite mer efteråt. Förmodligen kommer det att ta ett tag tills du känner dig bekant igen med dina kroppsignaler.

Lyssna på din kropp och själ

För att inte bli tjock eller för att gå ner i vikt måste vi lära känna oss själva och lära känna våra matvanor. Det betyder också att granska de känslor som gör oss att köpa en kanelbulle även om vi inte är hungriga. Är det tristess? Är det frustration? 

Ju mer vi genomskådar oss desto ovanligare är det att vi kommer att omedvetet trycka i oss något. Födointag och således också vikten reglerar sig av sig själv. Vi borde känna efter varje dag om det är hunger eller ett själsligt behov.

Bli medveten om din kropp

För att lära känna din kropp och dina kroppsbehov finns några enkla knep:

  • Bryt med dina vanor! Gör din egen inre vårstädning - beroende på hur du känner dig: fasta en dag i veckan eller upp till två veckor i sträck. 
  • Prova på juicefasta! En dag per vecka och du känner dig kanske redan vackrare och friskare.
  • Vill du börjar lite långsammare och bara stärka ditt välbefinnande? Då är vassle något för dig: prova på Molkosan Original för en bättre matsmältning. 
Följ oss på Facebook