home / må väl med a.vogel / bevara sommarkänslan

Bevara sommarkänslan

Förläng din sommar i år!

Semestern är slut, dagarna blir kortare och solen strålar inte längre lika intensivt. Vare sig vi vill det eller inte så närmar sig sommaren sitt slut. Men med våra tips kan du bevara de fina dagarna en bit in på höstkanten.


Undvik hösthumöret

Så fort det blir molnigt och lite mörkare ute sjunker humöret. Varför känner vi oss så mycket gladare när det är sommar? Framförallt är dagarna längre och ljusare och vi vistas utomhus en stor del av tiden. (Dessutom är det semestertid för de flesta och visst är det roligare att ha ledigt än att jobba.)

Utomhusvistelsen gör att våra ögon får en stor mängd naturligt ljus, vilket stoppar frigörandet av hormonet melatonin - "hjärnans sömnmedel". Melatonin produceras under natten eller när vi befinner oss i mörker under tillräcklig tid. Hormonet gör oss trötta, och vi får ett ökat sug efter mat, godis och sömn. På dagen eller när det är ljust minskar produktionen av hormonet.

Undvik tröttheten genom att vara ute så mycket som möjligt. Inomhus ligger ljusstyrkan på ungefär 500 lux - utomhus är det 30 000 lux när det är molnigt och 100 000 lux när solen skiner!

Solariet är dock inget lämpligt substitut: där måste du blunda och dina ögon får inget ljus alls - istället kan du prova ljusterapi.

Mota viktökningen

På hösten börjar många långsamt att gå upp i vikt och efter vintern är vi förvånade över hur mycket mer vi väger. Men detta har inte så mycket att göra med kylan eller mörkret! Vi äter helt enkelt för mycket och tränar för lite. Dessutom brukar vi äta ännu mer omkring jul - och träna ännu mindre.

Motion är alltså viktigt! Det bästa är att utföra någon sport som du tycker är rolig. Träna tillsammans med dina vänner eller motivera dig själv genom att sätta upp mål såsom att delta i en tävling. Viktigt är att du så småningom anpassar din klädsel efter temperaturen och vädret när du tränar utomhus. Rör på dig minst två gånger i veckan för att behålla din kondition.

Vet du inte vilken idrottsform som passar dig bäst? Gör en lista med alla möjligheter som finns i närheten: inomhusklättring, simhall, danskurs osv och prova på! Ha det som ditt mål inför den kalla årstiden att göra allt på listan minst två gånger!

Det är nu även extra viktigt att äta tillräckligt frukt och grönt - om möjligt råa och hela eftersom de viktigaste ämnen finns i skalen och fröna.

Hitta goda recept >

Variationsrika fukostidéer >

Sund lunch på kontoret >

Dålig hud? - Nej, tack!

Sommaren med alla sina nyttiga frestelser i form av färska frukter och bär är nu förbi. Då kan det bli extra svårt att variera sin kost. Ensidig näring kombinerad med kylan utomhus och värmen inomhus innebär en stor utmaning för din hud.

Uppvärmningen inne gör att luftfuktigheten sjunker - dessutom producerar huden mindre talg under den kalla årstiden. Har du mycket torr hud är det en god idé att använda hud- och duscholjor på vintern.

Tips: spa hemma med egna badtillsatser >

Acceptera förutsättningarna

Ofta är den inre inställning avgörande. Hos oss i Norden växlar årstiderna och efter sommaren blir det kallare och mörkare - men nästa år är det vår igen..!

Fram tills dess, varför inte undvika det allra värsta vädret och unna dig ett trevlig besök på ett spa, en kväll i bastun eller laga din favorit-sommarrätt! Ljusa färger och vårens dofter stimulerar också sinnena.

Sitt inte bara hemma: aktiviteter såsom långa promenader i naturen, fönstershopping eller att umgås med vänner höjer humöret. Då och då kan det dock vara trevligt att ha en liten mysstund hemma på soffan med en god bok och en kopp varm te.

Koppla av och se fram emot nästa sommar!

Följ oss på Facebook

Alfred Vogels filosofi

  • Naturlig livsstil